I børnehaven er vi fordelt på fire stuer, to i hver ende af etagen. De to stuer, der ligger ved siden af hinanden, udgør tilsammen et team. I løbet af dagen er vi skiftevis på stuer, i teams, og på tværs. Dette fremgår i følgende beskrivelse af vores dagsstruktur.
Morgen
Vi åbner på én stue hver morgen kl. 7. Her er der tilbud om morgenmad, et par voksen-igangsatte aktiviteter, samt mulighed for børnenes egne lege. Fokus er at skabe et roligt og indbydende rum, så alle kan få en god start på dagen i børnehaven.
Omkring kl. 8 går vi ud i teams, hvor vi fordeler os i rummene. Her vil der både være voksen-igangsatte aktiviteter og mulighed for børnenes egne lege. Lege og aktiviteter foregår i teams, og er ikke stueopdelte.
Hele morgenen vil der være kendte voksne til at modtage børn og forældre. Mellem kl. 8 og 9 vil der desuden være ’fordybelsesvoksne’ som er optaget af at fordybe sig i aktiviteter. Disse voksne har ikke tid til at tale med forældre, fordi de er helliget børnene.
Vi ser gerne, at børnene er afleveret inden kl. 9, så de alle kan være deltagende når dagens planlagte program begynder. Det har en stor betydning for resten af formiddagen at være med fra start.
Formiddag
Vi samles på stuerne kl. 9, hvor der er formiddagsmad og samling. Til samlingen gennemgår vi dagens program med piktogrammer og laver forskellige sang- og bevægelseslege.
Efter samling går vi i gang med dagens planlagte aktiviteter, som udføres i mindre grupper. Vi fordeler os i de forskellige grupperum, i bevægelsessalen, på legepladsen, og der er ofte en eller flere grupper på tur. Dette gør vi for at give bedre mulighed for fordybelse, for at skabe rum for at hvert enkelt barn bliver set og hørt, og for at børnene lettere kan få øje på hinanden.
En del af aktiviteterne tager udgangspunkt i temaer, som vi arbejder med i hele børnehaven. Dette kan fx være ’mig og min familie’, ’krible-krable’ eller ’fastelavn’. Et tema varer mellem en-to uger og to måneder. Enkelte aktiviteter, som fx bålmad i vores bålhytte eller motorik-/forhindringsbaner i bevægelsessalen, kan være uden for det aktuelle tema. Nogle dage kan der også komme ønsker og idéer fra børnene, som er så gode, at vi straks griber dem.
Formiddagen veksler mellem voksenstyrede aktiviteter og børnenes egne lege. Ved egen leg vil de voksne støtte legen og guide børnene ved behov. Det sker også jævnligt, at de voksne deltager i børnenes lege.
Nogle gange tager en gruppe på en længere tur, hvor vi har madpakker med. Dette bliver altid meldt ud i forvejen.
Frokost
Vi spiser frokost kl. 11. Inden da har alle ryddet op og vasket hænder, mens dagens ’dukse’ har dækket borde sammen med en voksen. Vi spiser stuevis ved faste pladser i mindre bordgrupper.
I børnehaven får vi mad fra eget køkken, hvor personalet indtænker både ernæring og måltidspædagogik. Menuplanen laves for en uge ad gangen, og dagens ret skifter mellem vegetarretter, fiskeretter, fjerkræ, og smør-selv rugbrød. De voksne spiser et pædagogisk måltid sammen med børnene.
Middagsstund
I middagsstunden er børnene sammen på tværs af teams/stuer. Vi vil som regel være samlet på legepladsen, men der er også mulighed for at holde en gruppe indenfor. De voksne fordeler sig som ’fordybelsesvoksne’ og ’flyvere’, der hhv. leger/laver aktiviteter med børn og har overblik/tager sig af det praktiske (fx toiletbesøg).
De børn, der sover til middag, ligger i det samme rum indenfor. Der er en voksen i rummet indtil de er faldet i søvn, og en babyalarm i rummet mens de sover.
Mellem kl. 13:30 og 14 har vi pausestund i teams. Her får børnene en pause fra de mange indtryk, der kendetegner dagen i en børnehave. I hver team er der et ’hvilerum’, hvor børnene kan slappe helt af, og et ’aktivitetsrum’, hvor der er forskellige rolige aktiviteter. Der er voksne i begge rum.
Eftermiddag
Vi serverer eftermiddagsmad på stuerne kl. 14. Når vi har spist, fordeler vi os i teams. Her er der voksen-igangsatte aktiviteter og mulighed for børnenes egne lege. I sommerhalvåret går begge teams ofte på legepladsen, men der er også mulighed for at nogle bliver inde. I vinterhalvåret er vi oftest inde i teams, men der kan være nogle på legepladsen. Når vi er inde, er der forskellige aktiviteter og lege i grupperummene og i bevægelsessalen. Voksne fordeler sig som ’fordybelsesvoksne’ og ’flyvere/praktiske voksne’, uanset om vi er ude eller inde.
Efter kl. 16 samles vi i ét team, hvis vi ikke er på legepladsen alle sammen. Om fredagen lukker vi kl. 16.
På-tværs dag
Om onsdagen har vi på-tværs dag. Her er vi opdelt i grupper og laver aktiviteter på tværs af stuerne. Skolegruppen – de børn der skal i skole næste år – er en fast gruppe. De andre grupper laves for et par måneder ad gangen.
Dagsstrukturen om onsdagen er som beskrevet ovenfor, på nær at vi er i ’på-tværs’ grupper og ikke på stuer mellem kl. 9 og 12.